Světový den srdce

03.09.2010 15:40

Světový den srdce

 

Dne 26. září se slaví SVĚTOVÝ DEN SRDCE  (WHD) který připadne vždy na poslední neděli v září. Světový den srdce se slaví ve více než 100 zemí světa. 

Světový den srdce je ideální příležitostí, jak udělat první krůček k pomoci Vašemu srdíčku. Začněte právě dnes a udělejte něco pro své srdce! Že nevíte jak? Rada je úplně jednoduchá, zaměřte se na zdravější jídelníček, dostatek pohybu a také relaxaci. 

 

Co to vlastně srdce je?

Vaše srdíčko je svalový orgán o velikosti pěsti dospělého člověka, které se skládá z pravé síně a pravé komory a levé síně a levé komory.  Uloženo ho máte za hrudní kostí, mezi plícemi. Hlavní funkcí srdíčka je udržení oběhu krve v organizmu, a je nutný pro přenos kyslíku a živin do orgánů a pro přenos mnoha různých látek mezi tkáněmi a orgány.

 

Jaká jsou rizika pro Vaše srdce?

Jsou to především - vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak,

genetická predispozice, nesprávná životospráva, obezita a

cukrovka.

 

Vaše srdce pro vás pracuje celý život, a na tom, jak se o něj budete starat, záleží, jakou práci pro vás bude odvádět. Dodržováním zdravého životního stylu a snahou o snížení rizikových faktorů prodlužujete svůj aktivní život. Je důležité, aby jste si uvědomili, že vlastními životními návyky můžete sami výrazně pomoci svému srdci, prodloužit a zkvalitnit svůj život. 

 

Co pro srdce můžete udělat?

Přestaňte kouřit, zdravě se stravujte, měli by jste omezit celkový příjem tuků, preferovat tuky rostlinné před živočišnými, konzumovat dostatečné množství zeleniny a ovoce, zařaďit do jídelníčku ryby a celozrnné výrobky a omezit solení. Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, měli by jste zařaďit do jídelníčku 2 gramy rostlinných sterolů denně. Dále by jste měli být fyzicky aktivní minimálně 30 minut denně 7 dní v týdnu. Jestliže máte nadváhu nebo obezitu, upravte energetický příjem tak, aby došlo k poklesu tělesné váhy. Snídani si sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli, je stále platné přísloví. Udržujte si hodnoty cholesterolu pod 5 mmol/l u celkového cholesterolu, pod 3 mmol/l u LDL cholesterolu a pod 130/80 mm Hg u krevního tlaku. Nechávejte si zkontrolovat hladinu krevního cukru nejméně 1 x ročně.

Jestliže se u Vás v rodině vyskytlo kardiovaskulární onemocnění, nechte vyšetřit i vaše rodinné příslušníky. A hlavně berte léky podle předpisu vašeho lékaře.

 

Najděte si každý den chvilku pro sebe

Měli by jste se naučit ve svém zájmu zvládat nervové vypětí a stres a nezapomínat na dostatečný spánek a odpočinek. 

Hlavně smích a dobrá nálada pomáhá nejen zlepšit den, ale také zdraví! 

 

Autor - jessynka