Cvičení na míči - vhodné pro všechny

31.10.2010 21:35

Cvičení na míči - vhodné pro všechny 

 

Cvičení na velkém míči se stává stále oblíbenější metodou cvičení. Cvičením na míči posílíte jednotlivé svalové partie jako jsou břicho, ramena, paže nebo záda. Cvičit na míči můžete v dnešní době skoro v každé lepší posilovně ale především hlavně doma. Existují gymnastické míče, rehabiltační míče, skákací míče nebo fitness míče které jsou různě barevné, s držadly, s drobnými masážními výstupky nebo třeba průhledné s kuličkami uvnitř, mohou být i vejčitých tvarů. Cvičení na velkém míči se už běžně využívají zejména v rehabilitaci a v porodnicích.

 

Co budete potřebovat

Ke cvičení budete potřebovat hlavně velký míč a dobrá je také podložka, aby vám bylo cvičení příjemnější. Oblečení si na sebe vemte takové, aby se vám v něm dobře cvičilo a neomezovalo vás v pohybu. 

 

Cviky na míči

Na míči můžete provádět cviky na břicho, které jsou důležité, pokud chcete mít pěkné vyrysované bříško, nebo cviky na celé tělo, tzv. zpevňovačky. Pohupování na míči vám například pomůže proti bolesti zad, dochází ke stlačování a povolování meziploténkových tkání, které se příjemně prokrvují a odstraňují napětí. Hopsání zase koordinuje dech, takže se uplatní i při dechových onemocněních. Cvičení na míči dokonce pomůže i k odstranění plochých nohou, aktivně zatěžuje posturální hluboké zádové svaly a neustále procvičuje stabilizaci páteře a hlavně bezpečně a zdravě posiluje fázické svaly.  Při cvičení dbejte na správné provedení jednotlivých cviků a před každým cvičením se důkladně prohřejte, ať předejdete zbytečnému zranění. 

 

Na míči může cvičit opravdu každý. Můžete na něm provádět pomalou rehabilitaci a cvičit mohou i starší lidé nebo lidé s nadváhou. Míč odlehčuje nosným kloubům, při pohupu vyřazuje těžkou zátěž z kyčelních, kolenních a hlezenních kloubů a proto můžete cvičit dynamicky. Aerobní forma cvičení na míči zatěžuje oběhový, dýchací a plicní systém a nutí vás při cvičení správně dýchat. Procvičit si můžete opravdu celé tělo a většinou i hluboko uložené svaly, které se při cvičení bez míče zapojují jen velmi těžko. Můžete cvičit hopsáním v sedě, válet se po břiše, po zádech nebo dělat skoro baletní kousky.  Cvičením na míčích se dá i dobře hubnout, energetický výdej je zejména při dynamickém pohybu velmi vysoký a rytmické cvičení při hudbě je velmi atraktivní, zábavné a motivující.

 

Cvičení miminek

Na míči můžete cvičit i s malými miminky, nejlépe s velikým průměrem míče. Dítě položte na bříško a pomalu vychylujte z osy. Dítě tak musí reagovat těmi správnými svalovými skupinami, aby polohu vyrovnalo a stabilizovalo. 

 

Když budete na míč usedat poprvé, tak si dejte pozor a dosedejte velmi opatrně a pomalu, aby míč pod vámi neujel. První pohyby jsou velmi nejisté, ale jen co se párkrát zhoupnete tak zjistíte, co všechno vám míč dovolí a velmi rychle nabydete stability a jistoty. Pro úplné začátečníky je dobré použít míč méně nafouknutý, do kterého se mírně zaboří, naopak zkušení už velmi dobře zvládnou rovnováhu na hodně nafouknutém míči, který minimálně mění svůj tvar.

 

Jen obyčejné sezení na míči zlepšuje svalové napětí, koordinační poruchy, napravuje vybočení páteře nebo kulatá záda. Když sedíte na míči tak se nelze dost dobře hrbit, zato na židli po chvíli vaše svalstvo ochabne a začnete se pomalu kroutit, povolíte ramena, vystrčíte břicho a zadeček. Zato míč nutí sedět rovně, protože neustále musíte vyrovnávat těžiště a udržovat rovný sed a  tím aktivuje svaly, zejména ty, které pomáhají udržovat vzpřímenou polohu těla, proto aniž by jste si to uvědomovali, při sedu na míči nenásilně posilujete. 

 

Autor - jessynka