Bruslení

20.10.2010 21:02

Bruslení

 

Bruslení je zimním sportem, který můžete provozovat na různých ledových plochách, například kluzištích, zamrzlých rybnících nebo na zimních stadionech. Bruslení je oblíbené především mezi dětmi, které se při něm dokáží dobře odreagovat. Pro bruslení budete potřebovat jen kvalitní brusle a teplé sportovní oblečení.

 

Už za našich babiček bylo oblíbenou zimní zábavou klouzání po ledě nebo bruslení na želízkách připevněných k botám kličkou. Již v 70. letech 19. století se bruslilo na zamrzlých řekách a mnoho měst zřizovalo veřejná kluziště na rybnících nebo plochách luk. 

 

Bruslením ke zdraví 

Ze zdravotního hlediska může být bruslení mnohostranné, může pozitivně ovlivňovat aerobní zdatnost, posilovat stehenní a hýždové svalstvo, podněcovat rozvoj  balančních i koordinačních schopností, při efektivním režimu bruslení nejméně 3 krát týdně kontrolovat hmotnost. Pohyb na bruslích se podobá běhu, fyziologický účinek je obdobný, klouby dolních končetin jsou ale oproti běhu více šetřeny, jsou zatěžovány jen o něco více než při chůzi. Bruslení nejvíce namáhá a posiluje svaly dolních končetin, oproti cyklistice je o něco více zapojována horní polovina těla, a to hlavně zádové svaly, vzpřimovače páteře a trapézový sval. Intenzita se odvíjí od intenzity práce paží. Kondiční bruslení nepřetěžuje velké klouby kolena a kyčle.

 

Ovšem při špatné technice jízdy nebo při nesprávných návycích může mít bruslení na zdraví i negativní dopady. Jde o přetěžování páteře způsobené usilováním o aerodynamickou polohu - předklon, většinou ohnutý, s kulatými zády. Dlouhotrvající špatné  držení těla vyvolává bolestivost zad. Ohroženi jsou především ambiciózní začátečníci, kteří ve špatné poloze přetěžují hlavně krční a bederní oblast. 

 

Bruslení v přírodním terénu lze zařadit mezi výborné silově vytrvalostní sporty s převažující aerobní činností, trénujete při něm jak vytrvalost, tak i sílu, rovnováhu, koordinaci pohybů a motorické schopností. Před jízdou na bruslích, stejně jako před jízdou na kole nezapomínejte na potřebné zahřátí svalů a poslední tečku za fyzickou aktivitou v podobě strečinku. Při výdeji energie je na tom bruslení velmi podobně jako běh, výdej je úměrný délce trati a intenzitě - rychlosti výkonu.

 

Správná technika bruslení je s přiměřeným náklonem a s rovnými zády. Důležitý je správný trénink rovnováhy, posilování a protahování svalstva podporujícího držení téla. Rizika při bruslení jsou vysoká, nejčastější jsou odřeniny kůže, pohmožděniny a zranění kloubů po pádu, nejohroženější jsou zápěstí, lokty, kolena a hlava.

 

Vrcholným druhem bruslení je krasobruslení, ve kterém je kladen důraz na umělecké ztvárnění piruet, skoků a kroků.

 

Autor - jessynka